13 juli 2007

Fiat 500

Allerede smått legendariske Fiat «Chinquecento» 500 ble vist frem for første gang i Torino sist onsdag. Modellen, Fiat 500, ble første gang lansert i 1957 som «nuova 500» og ble markedsført som en billig og praktisk bybil. Bilen var mindre enn 3 meter og hadde en luftkjølt, tosylindret motor på 479 ccm, som ga opphav til navnet «500».

Fiat 500 ble veldig poulær i Europa, og var en forløper til BMCs Mini. Produksjonen av 500-serien holdt fram til 1975, men etterfølgeren, Fiat 126, ble imidlertid aldri like populær. Nylanseringen av 500 gir dermed håp om en renessanse for denne småbilen.

Italiensk design kan være ymse, men med Fiat 500 har designerne klart å lage noe som både er tidsriktig og retro på en gang. Den ser flott ut, og den gode designen er selvfølgelig også tatt med på innsiden. Fiat har greid å gi den billige plasten på innsiden et eksklusivt preg. Detaljene på alt fra dørhåndtak til ratt og seter er flotte, og valgfriheten i design på bilen er enorm. Med alle fargevariasjoner og utstyrsvarianter skal det visst nok gå an å lage over en halv million forskjellige utgaver av Fiat 500. Utstyrsporteføljen til bilen er imponerende, og på toppen av dette har også Fiat 500 toppscore i EuroNCAP.

Plassen innvendig er slett ikke dårlig, og Fiat 500 fungerer greit for fire voksne. Riktig nok er ikke takhøyden i baksetet all verden, og bagasjerommet er heller ikke særlig stort. Men baksetene kan felles ned, og frigjør dermed et visst bagasjepotensial.
/../
Fiat vil med sin 500 gå rett inn i markedet der BMWs Mini nå har fått regjere i mange år. I likhet med Mini, vil sannsynligvis også Fiat 500 komme som stasjonsvogn og kabriolet. Fiat vurderer sågar en suv-versjon av den lille bilen, og alt tyder på at dette kan være bilen som bringer Fiat et langt steg videre i turen opp fra grøften til Europa-eliten. Hvorvidt 500 kan hjelpe Fiat opp og frem i Norge er likevel et åpent spørsmål.


dn.no - Retro Fiat-nostalgi

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism