Forskerne ved NILU publiserte nylig en artikkel der de gjennomgikk ulike tiltak mot lokal luftforurensning. Der advares det mot å innføre datokjøring som rammer både bensin- og dieselbiler.
- Datokjøring kan fungere for å redusere omfanget av svevestøv. Men når problemet er NO2-utslipp (nitrogendioksid fra eksosen), er det et uhensiktsmessig tiltak, sier seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).
All forskning viser at dieselmotorer er den store synderen når det gjelder NO2-utslipp. En dieselbil slipper ut opptil 70 ganger så mye NO2 som en bensinbil. Tyngre kjøretøy, som busser og lastebiler, er enda verre. En dieselbuss har utslipp tilvarende 300 bensinbiler.
Bbilparken i Norge består av rundt 60 prosent bensinbiler og 40 prosent dieselbiler. Det er altså de 40 prosentene som skaper det aller meste av NO2-forurensningen.
Kilde: bt.no
Restore, destroy or leave to rot? Battle lines drawn over west Africa’s
architectural heritage
-
Uncompleted or abandoned buildings are a regular feature of the landscape.
Now calls for restorations are increasing
Beneath mango trees in the lush gard...
Legg inn en kommentar