Da Renault lanserte elbilen Zoe var Europa-sjefen tilstede og kastet glans over introduksjonen av merkets viktigste modell for det norske markedet. Zoe får 21 mils rekkevidde, startpris under 200.000 kroner og markedets raskeste lading.
Bilen har imidlertid et handicap fordi den avanserte innebygde laderen er beregnet for en annen typestrømnett enn det vi har i Norge. Det betyr i praksis at du ikke kan lade bilen fra et hvilket som helst strømuttak. Dette er løst dette med å levere bilen med en egen vegglader som monteres hjemme hos kunden.
Elbilsatsingen fra Renault og Nissan, som er i samme konsern er et viktig ledd i å nå EU-målet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram fra 2020.
-I Norge er det ikke noe problem, der en stor del insentiver står bak elbilsalget. I resten av Europa er det et med delt bilde. Vi er i startgropen, og europeiske myndigheter grubler på hvordan de skal nå utslippskravene, det er et marked i utvikling og jeg er ikke i tvil om det vil vokse sterkt, sier Renaults eurpoasjef Stephan Mueller til DN.
- Jeg er sikker på at om noen år, har Renault en langt høyere markedsandel i Norge også, sier Mueller. Renault solgte i 2013 889 biler, noe som gir en markedsandel på 0,6 prosent. Håpet for elbilen Zoe alene er en prosents markedsandel.
Kilde: DN.no
Wooden World: How Helsinki Became a Leader in Architecture’s Timber
Revolution
-
In Finland, wood is an abundant, renewable resource, and the political
landscape is equally fecund when it comes to timber construction.
The post Wooden ...
Legg inn en kommentar