Nyheten om at Nasjonalmuseets utstillingshall likevel ikke vil bli bygget i alabast, kom i sommer, og kanskje var det derfor den gikk oss hus forbi? Fra Statsbygg og Nasjonalmuseet selv har det kommet flere forklaringer: Det vil være vanskelig å få nok alabast. Det vil måtte kjøpes fra Afghanistan eller Pakistan, barnearbeid og bakmenn i opiumsbransjen ble nevnt. Og dessuten mente Nasjonalmuseet selv at alabast vil være uheldig for kunsten. Lyset blir for gult, også når alabasten er i form av tynne flak, innsatt mellom glass, slik tanken var. Derfor er ingen skuffet, bortsett fra oss som trodde på det.
– Alabasthallen, som gjorde at du vant arkitektkonkurransen, den blir det ikke noe av? Du har lurt hele Norge.
– Nei, som arkitekt har du en idé, formulerer den – slik vi gjorde i bidraget til konkurransen for Nasjonalmuseet – og i neste omgang skal du finne den beste måten å realisere ideen på. Nå tror jeg at vi har funnet det beste materialet for å oppnå gjennomskinneligheten i utstillingshallen. Det kalles kunstalabast.
– Hva er det laget av?
– Resirkulert glass.
Kilde: Morgenbladet
Architecture 101: 5 Foundational 20th Century Architectural Texts
-
Architecture’s ‘forgotten’ medium, has developed ideology, theory and
emotions that continue shaping how we perceive the built environment.
The post Arch...
Legg inn en kommentar