Miljøperspektivene er nok i høyeste grad diskutable, men vi kan ikke annet enn la oss imponere over dimensjonene når Goliatplattformen når har begynt på seilasen fra Sør-Korea til Norge. Plattformen fraktes ved hjelp av et av verdens største tunglastfartøy, Dockwise Vanguard. Den vil den bruke om lag 60 dager på reisen fra Asia til Hammerfest. Etter et kort opphold i Hammerfest taues den så de siste 80 km ut på feltet for oppkobling og ferdigstillelse.
Goliatplattformen er en flytende produksjons-, lagrings- og losse-enhet, spesielt designet for forholdene i Barentshavet. Goliat-feltet skulle opprinnelig komme i produksjon i 2013, men prosjektet er blitt utsatt to ganger. Kostnadene er også blitt betydeligere høyere enn anslått i utbyggingsplanen.
Det jobbe mellom 120-140 personer på Goliatplattformen. I tillegg kommer mannskapet på fartøyer og arbeidsplasser hos en lang rekke leverandører med base i Hammerfest. Årlige drifts og vedlikeholdskontrakter knyttet til drift og vedlikehold av feltet vil ligge på cirka 1,5 milliarder kroner.
Kilde: Maritime.no
Designing for the Future: How Today’s Tactical Transit Hubs Are Shaping
Tomorrow’s Cities
-
From multimodal terminals to community-centric stations, these spaces are
reimagining how architecture intersects with infrastructure.
The post Designing...
Legg inn en kommentar