Trosterudstien 1 . Foto: Andreas Wiig/Inviso |
Forslaget om fredning omfatter hele huset, både utendørs og innendørs, samt garasje/ carport og tilhørende hageanlegg. Bygget har i årevis stått på Oslos gule liste, og Byantikvaren har erklært at «Bolig og hage er inkludert i Oslos fredningsstrategi. Huset er godt bevart, med mye av det originale preget. Det er nå lagt ut til salg, og i forbindelse med dette ble Riksantikvaren kontaktet av fagmiljøer og Byantikvaren for å vurdere fredning.
– Grunnen til at vi varsler fredning midt i en salgsprosess, er at det er en viss risiko for at kulturminneverdier kan gå tapt uten et formelt vern. Vi mener det er riktig å gi potensielle kjøpere en forutsigbar prosess ved å varsle før et salg er gjennomført, sier Geiran
Wenche Selmer og modernismen i Norge
Wenche Selmer og modernismen i Norge
I tiden etter andre verdenskrig underviste Knut Knutsen og Arne Korsmo ved ‘Statens kurs for
kriserammede arkitekter’. Mens Korsmo jobbet med en internasjonalt orientert modernisme,
var Knut Knutsen i flere prosjekter orientert mot en mer regionalt inspirert funksjonalisme.
Wenche Selmer var også blant initiativtakerne til ‘Kurs for krigsramte arkitektstuderende’ i
1945, som student. I løpet av kurset hadde Knut Knutsen vært til stor inspirasjon for Selmer, det
ble han også videre i arbeidet hennes. Wenche Selmers syn på arkitektur var påvirket av
Knutsen: Enkelhet i materialbruk, synlig konstruksjon og forsiktig ressursbruk. Etterkrigstidens
måtehold, både i material- og arealbruk, skulle senere prege både Selmers syn på arkitektur og
hennes egne arbeider.
Wenche Selmer jobbet mye med trehus, hun jobbet ofte ut fra norsk trehustradisjon, men med
variasjoner. I hennes møte med modernismen ser vi hvordan hun mestrer en kombinasjon av
det enkle norske trehuset og det modernistiske uttrykket. Denne kombinasjonen gjentok- og
mestret hun til det fulle mange ganger i sin karriere, eksempelvis i Trosterudstien.
Fra 1976 var Wenche Selmer ansatt ved AHO, som førsteamanuensis fra 1978 til 1989. Ved AHO
ble hun en viktig fagperson, men ble også et forbilde for unge, kvinnelige arkitekter.
Beskrivelse av bygningen
Trosterudstien 1 består av en avlang bygningskropp i én etasje med stående trepanel og et svakt
skrånende, platekledd tak med to «vipper», eller sidestykker med endret takvinkel, i hver ende.
Boligen har store vindusflater og åpne, lyse rom, bundet sammen i en gjennomarbeidet
planløsning. Det er store åpninger med minimal nivåforskjell ut mot hage og terrasse. Sammen
med kontinuiteten i materialbruk, keramiske fliser inne og på terrassen, skapes en sterk
sammenheng mellom boligens inne- og uterom.
Riksantikvaren vurderer at eiendommen har svært høy kulturminneverdi, arkitektonisk verdi og
arkitekturhistorisk verdi. Trosterudstien 1 er et svært godt og velbevart eksempel på en enebolig
i modernistisk stil fra etterkrigstiden. Boligen er også et viktig verk i Wenche Selmers
arkitektskap, og har høy kulturhistorisk verdi som kunstnerbolig - arkitektparet Selmers egen
bolig.
Eiendommen vant Sundts premie for god arkitektur 1963. Ekteparet Wenche og Jens Selmer
vant også Treprisen i 1969.
Planløsningen er fleksibel; skyvedører gjør at man kan ha hele boligens fellesarealer åpne i
lengderetning eller dele opp i seksjoner. Interiøret er preget av en gjennomgående og enkel
materialpalett; tre i tak og vegger og keramiske fliser på gulv. Konstruksjonen er synlig i
himling, og gulvet er lagt trinnløst gjennom boligens fellesarealer.
I eksteriøret har bygningen et paviljongpreg med store, åpne glassflater og et enkelt,
minimalistisk formspråk. Fasadene er kledd med tradisjonelt trepanel, men har variasjoner i
form av ulikt utformete vindusåpninger og veksling mellom innhuk og utfylte deler i bygningen
under takflaten. Boligen ser ut til å være godt bevart, både i fasader, interiør, planløsning og
overflater.
Legg inn en kommentar