![](http://dimag.no/illustrasjoner/schwitters_210106.jpg)
Schwitters kom til Norge som 18-årig flyktning i 1937 og ble etter hvert den mest markante fotografen innen norsk modernisme.Utstillingen viser hvordan Ernst Schwitters kunstnerskap ble formet i spenningen mellom hans kunstneriske arv og møtet med Norge.
Utstillingen viser 98 s/h-fotografier fra perioden 1930-1960 og konsentrerer seg om Schwitters sentrale temaer: landskap, arkitektur og akt.
Utstillingen er produsert av Kurt und Ernst Schwitters Stiftung ved Sprengel Museum i Hannover i samarbeide med Preus museum.
![](http://dimag.no/uploaded_images/schwitters2_210106-799997.jpg)
På nettsidene til Goethe Institut står blant annet følgende om Schwitters og hans arbeider:
Norsk landskap gjorde inntrykk på Ernst Schwitters og var særlig i emigrasjonsårene 1937 og helt til midten av 1950-årene hans foretrukne motiv. Internasjonalt kjent ble han for sine arkitektur- og industrifotografier. Disse bildene står funksjonalisme-estetikken nærmest. De speiler hans arbeid med formale eksperimenter og Neues Sehen. Etter eget utsagn drev Ernst Schwitters kontinuerlig med aktfotografering helt fra tidlig 1930-tall. I 1940-årene oppsto kostbart iscenesatte, kunstferdig utarbeidede verk, som med sine surrealistisk influerte dobbelteksponeringer gjenspeilet tidsånden og ble vist verden over med stor suksess.
![](http://dimag.no/uploaded_images/Biografie_Ernst_Schwitters-754577.jpg)
Legg inn en kommentar