
Under et foredrag på BI trakk Hagen frem flere produkter og tjenester som bidrar til å skape merverdi og nye forretningsmuligheter utover det å bare være et produkt. Hagen viste til flere av de store merkevareprodusentenes virkemidler for å gi oss akkurat det.
Den norske Voss Water ble trukket frem som et eksempel.
Hagens viste til selvopplevde erfaring fra en av New Yorks finere restauranter:
- Det var en nydelig flaske, og vannet var jo minst like godt som det vi får ut av springen her i Norge. Men jeg fikk sjokk da regningen kom på bordet, fortalte Hagen.
- 20 dollar for en flaske vann er en stiv pris, men Voss er et godt eksempel på at man kan gi vann den riktige imagen, sa Hagen.
Som storaksjonær i Orkla storaksjonærer trakk Hagen frem Pizza Grandiosa som et eksempel på at image kan skapes.
Da salget av Stabburets storselger stagnerte i 2001, tok Orkla en rekke grep. De ville forvandle Grandiosa fra et avansert ostesmørbrød til et opplevelsesprodukt. Salget av Grandiosa har økt med 71 prosent siden den gang.
- Det er ikke gjort ved å forandre produktet i vesentlig grad, fortalte Hagen til forsamlingen.
Legg inn en kommentar