Transportens energibruk og utslipp i Europa øker, fordi trafikkveksten mer enn oppveier effekten av teknologiske fremskritt. Det samme gjelder i Norge.
Karl Sigurd Fredriksen, miljøkoordinator i Statens vegvesen, Region sør, argumenterer i en artikkel for at ekspressbuss er den mest fleksible, den mest energieffektive og den uten sammenlikning rimeligste kollektive transportformen.
Ekspressbussene er blitt svært etterspurt, noe som har skjedd uten at toget har tapt passasjerer, hvilket betyr at bussen har vist seg effektiv til å redusere bruk av privatbil på lengre strekninger.
Ekspressbuss er den mest fleksible, den mest energieffektive og den uten sammenlikning rimeligste kollektive transportform (offentlige kostnader kun til stoppestedene), og den kan utvikles mer bevisst.
Et langt bedre ekspressbusstilbud kan være nøkkelen til å øke vegkapasitet og levetid. I tillegg får vi energigevinster ved at selve transportens energibruk effektiviseres kraftig gjennom systemskifte fra privatbil til buss, men også ved teknisk utvikling av kjøretøy.
Ekspressbuss kan gi bærekraftig mobilitet - Samferdsel
Eco-homes become hot property in UK's zero-carbon ‘paradigm shift’
-
Smart, low-carbon homes were once the preserve of one-off grand designs –
now there are up to 30,000 projects in the pipeline
Instead of parking spaces, ...
Legg inn en kommentar