Det norske oljefondet lånte i fjor 61 milliarder til Tyskland til en rente på 1.8 %. Pengene skal gå til bygging av tyske motorveier, mens norske veier forfaller fordi man krever 6,5 % rente på slike investeringer her. Av samme grunn må samferdselsministeren se etter ”bompengeløsninger” for å få finansiert opprusting av norsk jernbane.
Totalt sett befinner norsk infrastruktur seg på plass nr 42, sammen med Jordan og Tunis. Vår Jernbane er rangert mellom Bulgaria og Botswana som nr 54. Det er flyplassene våre som redder totalrangeringen.
I følge Aftenposten leter jernbanedirektøren etter ”bompengeløsninger” for å få finansiert modernisering og utvikling av jernbanen. Det meste av jernbanenettet følger 100 år gamle traseer. For å ta igjen det tapte har en arbeidsgruppe foreslått større prosjekter organisert som egen selskap etter mønster av utbyggingen av Gardermoen. En investeringsmulighet for Oljefondet?
Kilde: Tekna
This hybrid power headlamp shines toward a brighter future
-
In the same way hybrid cars increase efficiency by tapping into dual power
options, Infinity X1 technology uses the concept of hybrid power to reduce
singl...
Legg inn en kommentar