Loyds Industri, Eker Design og Posten Norge vunnet Hedersprisen for god design for postbilen Loyds Paxster.
"Lag oss en postbil som bidrar til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp", lød utfordringen fra Posten Norge. Loyds Industri, en bedrift i Sarpsborg som tidligere bare hadde erfaring med innreding av biler, grep sjansen.
Resultatet ble Loyds Paxster, Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Nyvinningen tar ikke bare alle mulige ergometriske hensyn til postbudets arbeidshverdag, den kan til og med bidra til å forhindre belastningsskader.
– Vi kommer alle fra Østfold, et fylke som har vært å finne på bunnen av innovasjonskåringene. Med andre ord har vi noe å ta igjen. Jeg synes vi nå beviser at vi kan design, vi kan industralisering og vi kan lage svært gode produkter, sa Bård Eker i Eker Design like etter å ha blitt overrakt Hedersprisen for god design.
Takket være den nyutviklede designdoningen har Loyds nå vunnet en stor anbudskonkurranse med Posten. Totalt skal det leveres flere hundre biler over en periode på noen år, og de seks første settes snart inn på postruter i Kristiansand, Stavanger, Mandal og Lillehammer. Mot sommeren vil mest sannsynlig enda flere Loyds Paxster-biler rulle på norske veier.
Prosjektet begynte med at designerne i Loyds Industri fulgte Postens bud på jobb i all slags vær og vind, og observasjoner ned på detaljnivå ble systematisert. Deretter begynte det nitidige arbeidet med å bygge en prototype helt fra bunnen av. Eker Design, som har lang erfaring fra bilindustrien, ble hentet inn for å hjelpe til med modellering og ferdigutvikling av karosseridelene. Viktige hensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet havnet i førersetet.
Batteriene varer hele ruten, ergonomien er god og det er mulig å kjøre helt opp til postkassene, noe som sparer både tid og krefter. Og med nyttelast på hele 200 kilo reduseres behovet for depotstopp underveis på ruten. Siden Loyds Paxster utelukkende går på elektrisitet og er laget av resirkulerbare materialer, spares miljøet for opptil 2,1 tonn CO2 årlig for hver dieselbil som erstattes.
Kilde: Norsk Designråd
Cities on the Go: Could Mobile Architecture Decentralize Urban Futures?
-
Though primarily tested on a small scale, mobile architecture holds the
potential to free us from the limits of static urbanization.
The post Cities on ...
Legg inn en kommentar