08 desember 2013

Deler forbruket på flere

– Delt forbruk har dominert i århundrer. Det er bare de siste 50–60 årene vi er blitt så utrolig opptatt av personlig eierskap, særlig her i USA. Denne eieøkonomien er ikke regelen, den er unntaket. Nå hjelper digital teknologi oss tilbake til normalen, sier Arun Sundararajan, professor ved Stern School of Business ved New York University. Han forsker på hvordan digital teknologi endrer forbruk og markeder, og den siste tiden har han vært spesielt opptatt av det han kaller «asset reutilization» – gjenbruk av eiendeler.

Stadig flere økonomiske transaksjoner over internett gjort oss komfortable med å bruke penger digitalt. Deaauten har sosiale medier overført virkelige relasjoner til nettet, noe som legger grunnlag for en høy grad av digital tillit.

I 2007 kjøpte Brian Chesky og Joe Gebbia tre luftmadrasser, frokostblanding og melk og tilbød det de kalte AirBed & Breakfast. Seks år senere er Airbnb verdens nest største hotellkjede, med en halv million utleieenheter i 192 land og 40.000 byer verden over. Hver eneste natt bor 150.000 mennesker i et rom, en leilighet, et slott, en husbåt, en tipi eller en trehytte booket gjennom Airbnb.

Lyft er en annen tjeneste, som baserer seg på at 85 prosent av alle bilseter i USA til enhver tid står tomme. Kunden bestiller gjennom en app på smarttelefonen. På kartet kan man følge bilen man har bestilt mens den nærmer seg. Når turen er ferdig, dukker en «foreslått donasjon» opp på kundens telefon. Beløpet justerer kunden som han eller hun vil, og betaler med et trykk på skjermen. Sjåføren får ikke vite hvor mye den enkelte passasjeren har betalt, og ingen kontanter er involvert. Ifølge selskapet selv er det i gjennomsnitt 30 prosent billigere å bruke Lyft enn en vanlig taxi.

Dersom delingen brer om seg i stor skala, har mange konvensjonelle selskaper grunn til å bekymre seg, mener professor Sundararajan. Noen av dem forsøker allerede å hive seg på trenden.

I mars kjøpte bilutleiegiganten Avis det lille bildelingsselskapet Zipcar for 500 millioner dollar. Hotellkjeder har begynt å kjøpe opp leiligheter og hus for å leie ut gjennom sosiale nettverk. Men de behøver ikke å bekymre seg for at deleøkonomien skal føre til mindre forbruk, sier Sundararajan. Forbruket blir effektivisert, ikke redusert.

– «Deling» høres mykt ut, men dette er selskaper som alle andre. Det handler om å tjene penger, sier han.

– Vi har bare sett toppen av isfjellet.

Kilde: DN.no

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism