Lasse Fridstrøm, Transportøkonomisk institutt (TØI), regner på hvorvidt elbiler faktisk sparer miljøet.
Produksjonsutslippet for en typisk elbil kan anslås til ti tonn CO², det dobbelte av det som gjelder for en bensinbil. Elbilenes kjørelengde viser seg å være omtrent som for vanlige biler, kanskje litt lengre, det vil si cirka 14.000 kilometer per år. En norsk bil lever i gjennomsnitt i 17 år, og det er ingenting som tyder på at moderne elbiler vil ha kortere levetid enn dette. Dermed skal produksjonsutslippet fordeles over 238.000 kilometer. Det gir 42 gram CO² per kilometer.
Med hensyn til driftsutslippet vil dette ligge et sted mellom det vi kaller «nordisk energimiks», med cirka 170 gram CO² per kWh, og såkalt «europeisk energimiks», på 510 g/kWh. Dette tilsvarer mellom 34 og 102 gram CO² per vognkilometer.
Produksjon og bruk av elbil gir dermed et utslipp på mellom 76 og 144 gram CO² per kilometer.
Bensin- og dieselbilene hadde i 2013 et gjennomsnittlig CO²-utslipp på 195 gram per kilometer. I tillegg kommer utslipp i produksjonsfasen på anslagsvis 5 tonn CO². Samlet gir dette et livsløpsutslipp på 216 gram CO² per kilometer for biler med forbrenningsmotor. Det er halvannen til tre ganger så høyt som beregnet for elbilen.
Kilde: DN.no
Form is the New Function: How Architects Can Build for Softer Landings
-
Portland’s airport flips the script on function, trading urgency for ease
and rethinking what it means to truly arrive.
The post Form is the New Function...

Legg inn en kommentar