Rapporten Utfordringer for framtidens transportsystem er en del av grunnlaget for ny nasjonal transportplan fra 2018. Der forslås rushtidsavgift for bil, slik som i Bergen, men i tillegg også dyrere kollektivtransport i rushtiden. Begrunnelsen er at det koster penger å bygge ut kollektivsystemet for en stor mengde trafikanter for bare korte perioder av døgnet.
Elisabeth Enger, jernbanedirektør, understreker at rapporten tar opp at det er forskjellig prislapp på å bygge ut om man bygger for rushtidstoppene eller ikke. Hun mener vi må være villige til å vurdere ulike virkemidler. I London har de allerede en slik ordning, der det er dyrere i rushtidstimene på hverdager.
Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Ruter, mener imidlertid at for skinnegående kollektivtransport spiller det liten rolle at man fordeler bruken av kollektivtransport utover døgnet.
Kilde: osloby
Praised, then razed: why is UK’s best building of 1996 being demolished?
-
The Centenary Building in Salford was described as ‘dynamic and
sophisticated’ when it won the first Stirling prize. Now it is to be
knocked down as part...
Legg inn en kommentar