Rapporten Utfordringer for framtidens transportsystem er en del av grunnlaget for ny nasjonal transportplan fra 2018. Der forslås rushtidsavgift for bil, slik som i Bergen, men i tillegg også dyrere kollektivtransport i rushtiden. Begrunnelsen er at det koster penger å bygge ut kollektivsystemet for en stor mengde trafikanter for bare korte perioder av døgnet.
Elisabeth Enger, jernbanedirektør, understreker at rapporten tar opp at det er forskjellig prislapp på å bygge ut om man bygger for rushtidstoppene eller ikke. Hun mener vi må være villige til å vurdere ulike virkemidler. I London har de allerede en slik ordning, der det er dyrere i rushtidstimene på hverdager.
Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Ruter, mener imidlertid at for skinnegående kollektivtransport spiller det liten rolle at man fordeler bruken av kollektivtransport utover døgnet.
Kilde: osloby
No true ‘city of culture’ should dishonour the bold ideals of its postwar rebirth
-
Plans for the centre of Coventry claim to offer a sense of place, but
ignore its pioneering mid-century reconstruction
Coventry is UK City of Culture 20...
Legg inn en kommentar