14 januar 2018

Evner den tradisjonelle bilindustrien å gå elektrisk?

GM produserte EV-1 i 1999. En bil som pekte fremover, men som ble utradert av produsenten selv.
Foto: RightBrainPhotography
Den tyske mobilitetsforskeren Andreas Knies leder InnoZ-senteret ved det tekniske universitetet i Berlin, hvor han som forsker på mobilitet og samfunnsendringer. Han mener at privat bileierskap må ta slutt, og mener vi må ha ulike transportformer til ulike anledninger fremfor å basere samfunnet hovedsaklig på privatbilisme.

I et intervju med det tyske magasinet Brand Eins sier Knies at dette er en utvikling bilindustrien aktivt motarbeider, og han har liten tro på bilprodusentenes lovnader om å produsere elbiler.

Knies viser til flere eksempler og trekker samtidig en parallell til produksjonen av General Motors første elbil, EV1. I 1996 lanserte General Motors elbilen EV1, etter at California har innført krav om at bilindustrien skulle ha minst 2 prosent utslippsfrie biler. Så kutter GM produksjonen, og alle EV1-bilene, som bare var tilgjengelige via leasing, blir trukket tilbake. I 2003 ble alle bilene destruert.

Hva så med industriens lovnader om elbiler denne gangen. Volkswagen hevder de vil selge en million elbiler i året innen 2025. Inntil 25 prosent av bilene Daimler selger i 2025 vil være elbiler. BMW skal tilby 12 elbilmodeller innen samme år.

– Jeg tror ikke de egentlig ønsker å gjøre dette. Om du ser litt tilbake i tid, blir det tydelig at det var slike kunngjøringer i 2009, 2011 og 2013, sier Knies.

Han mener at dersom bilindustrien mente alvor hadde de ikke jobbet for at Europakommisjonen skulle lage et lovforslag som ble mindre strengt enn opprinnelig planlagt. Industriens lobbygrupper skal blant annet ha sørget for at kommisjonen droppet krav til produksjon av nullutslippsbiler fra 2021.
Et par interessante dokumentarfilmer som tar for seg noe av det elbilen har kjempet mot.

"Who killed the Electric Car?", fra 2006.


"The Revenge of the Electric Car":


Kilde: Tu.no

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism