Universitetsstyret vedtok flytting av vikingskipene 20. desember. Per G. Klem, sivilingeniør fra skipslinjen på Massachusetts Institute of Technology i USA, er kritisk og mener vi må se minst 200–300 år fram i tid når vi diskuterer flytting av disse skipene.
- Bjørvika er det dårligst tenkelige stedet å flytte vikingskipene til. Vedtaket i universitetsstyret er blitt gjort på sviktende grunnlag. Dette er en sak av så stor nasjonal interesse at den må avgjøres av Stortinget, uttaler Klem. Han er nå bachelorstudent i arkeologi og spesielt opptatt av Osebergskipet.
- Sikkerheten for vikingskipene i Bjørvika er ikke blitt utredet i et langtidsperspektiv på flere hundre år. Et nytt museum der vil være omringet av tungtrafikk og jernbane med de farer det innebærer, noe togkollisjonen på Lillestrøm stasjon i april 2000, da to gasstanker tok fyr, minner oss om. Sentralbanestasjonen, motorveitunnelen og bensinlagrene på Sjursøya kan bli aktuelle terrormål, og i verste fall også krigsmål på lengre sikt. Havnivået kan også bli et problem i fremtiden, utdyper han. Middelalderparken ligger bare fem meter over havnivået i dag.
For å styrke formidlingen av vikinghistorien mener han at det er bedre å bygge kopier av alle vikingskipene som er funnet i Norge for pengene en flytting av originalskipene på Bygdøy vil koste og plassere kopiene i den planlagte Middelalderparken i Bjørvika. – Er flyttekostnadene overhodet estimert? spør han.
Uniforum nett no - Bjørvika er dårligst tenkelig sted for vikingskipene
Structuring Nature: The Architectural Pursuit of Ecological Complexity
-
Infrastructural landscape projects are growing in ambition, challenging
architects to rethink foundational design approaches.
The post Structuring Natur...
Legg inn en kommentar