Arkitektur  & Miljøteknologi

  • Forsiden
  • Arkitekter
    • Prosjekter
  • Transport
    • Sykling
  • El-biler
  • Energiproduksjon
    • Solenergi
  • Annet
    • Byplanlegging
    • Energisparing
    • Fremtidsscenarier
    • Miljøtiltak
    • Passivhus

19 oktober 2017

Strategi for grønn konkurransekraft

19 oktober 2017 Jon Hoem Miljøpolitikk
acebook
Nyere innlegg Eldre innlegg
Stadig strengere global klimapolitikk og stadig raskere teknologisk utvikling endrer rammebetingelse for norsk næringsliv. Strategien for grønn konkurransekraft skal ruste Norge for å gripe de nye mulighetene som det grønne skiftet gir. Strategien er regjeringens oppfølging av anbefalingene fra ekspertutvalget for grønn konkurransekraft som leverte sin rapport i fjor høst.

– Vi skal redusere utslippene med minst 40 prosent innen 2030. Samtidig skal vi skape nye arbeidsplasser og sikre norsk verdiskaping og velferd. Strategien for grønn konkurransekraft setter retningen for denne omstillingen, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Strategien slår fast syv prinsipper for grønn konkurransekraft. Dette er prinsipper som skal ligge til grunn for fremtidig politikk. Det første prinsippet er at myndighetene skal gi forutsigbare rammebetingelser og være pådrivere i arbeidet for overgangen til lavutslippssamfunnet.

Staten vil gjennom offentlige anbud bidra til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier, produkter og løsninger.

Det skal satses målrettet på klima og miljø offentlig finansiert forskning, innovasjon og teknologiutvikling.

Pris på utslipp
Det skal legges til rette for at forbrukere, næringsliv og investorer har nødvendig informasjon til å velge grønne løsninger og produkter, og grønn konkurransekraft skal bygges på velfungerende markeder.

Strategien understreker samtidig prinsippet om at forurenser skal betale. Pris på utslipp vil stimulere til utvikling av ny miljøteknologi.

Fysiske klimaendringer og lavere etterspørsel etter olje og gass, kan gi utfordringer for norsk økonomi. Derfor har regjeringen som ledd i strategien for grønn konkurransekraft, satt ned et ekspertutvalg som skal identifisere antatt viktige globale, klimarelaterte risikofaktorer og vurdere deres betydning for norsk økonomi og finansiell stabilitet.

Les regjeringens strategi for grønn konkurransekraft her

Styrking av grønn konkurransekraft i statsbudsjettet for 2018

  • Regjeringen vil gjøre finansiering av Enovas virksomhet mer målrettet og forutsigbar. Fra og med 2018 legges det derfor opp til at avkastningen fra Klima- og energifondet erstattes med ordinære bevilgninger som er frikoblet fra rentenivået. Samlet bevilgning til Enova blir da om lag 2,7 milliarder kroner i 2018.
  • Regjeringen arbeider med å opprette et nytt investeringsselskap som skal bidra til reduserte klimagassutslipp gjennom investeringer i ny teknologi. Selskapet får en investeringsramme på 400 millioner kroner fra og med 2018. Bevilgningene vil bli foreslått trappet ytterligere opp i lys av selskapets virksomhet og investeringsmuligheter.
  • Regjeringen har tatt initiativ til en offensiv satsing for å profilere og synliggjøre norske, grønne løsninger for økt eksport og for å trekke internasjonale investorer til Norge. Innovasjon Norge har fått i oppdrag å etablere et samarbeid med privat næringsliv, og det foreslås 10 millioner kroner til dette.
  • Klima- og miljødepartementets bevilging til forskning på lavutslipp og grønn konkurransekraft foreslås styrket med 20 millioner kroner i 2018. Satsingen bygger videre på de 71,5 millioner kronene som ble bevilget i 2017. I tillegg foreslår regjeringen å bevilge 10 millioner kroner til teknologiutvikling for fremtidens bioøkonomi og lavutslippssamfunn over Landbruks- og matdepartementets budsjett.
  • Totalt foreslås det bevilget 450 millioner kroner til miljøvennlig energiforskning over OEDs budsjett i 2018, fordelt med 265 millioner kroner til programmet ENERGIX, 177 millioner kroner til Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) og 8 millioner kroner til strategisk energiforskning.
  • Regjeringen viderefører tilskuddsordningen for klimatiltak i kommunene, Klimasats, slik at det i 2018 kan gis tilsagn om støtte på om lag 100 millioner kroner. Støtten går til prosjekter som klimavennlige bygg, selvkjørende busser og hurtigladere for el-drosjer m.m. Med dette vil Klimasats ha blitt bevilget rundt 250 millioner kroner over de to seneste årene.

    Legg inn en kommentar

    Abonner på: Legg inn kommentarer ( Atom )
    Ny bok: Digitale medier og materialitet

    Om Arkitekturnytt

    Redaksjon
    Arkitekturnytt.no utgis av JH Infodesign.
    Org.nr. 976 968 123.

    Redaksjonelt ansvarlig: Jon Hoem. Tips oss

    Populære artikler

    • Morgan LIFE-Car
      Morgan er en tradisjonsrik, og ikke minst uavhengig bilprodusent. Kanskje er det nettopp derfor Morgan ser ut til å komme opp med et av de a...
    • Gigantisk solenergiprosjekt
      12 europeiske selskaper kan komme til å investere rundt 3,6 billioner kroner i et gigantisk solenergiprosjekt i Afrika og Midtøsten . Ideen ...
    • Medieskapt ekstremvær?
    • 555 Kubik
      555 kubik er et verk bestående av en videoprojeksjon på Kunsthalle i Hamburg. Se også: 3D projeksjon på historiske bygninger Kunstneren Dan...
    • Spontekking
      Tekking med spon eller stikker / flis er en gammel måte å tekke tak på. Et tak tekket med stikker må ikke forveksles med stavkirkenes takspo...
    • Grønn Boks ENERGY CAMP
      Klimautfordringene vil tvinge frem nye måter å lage og bruke energi på, og Norge har tatt mål av seg til å lede an. Men arbeidet går ikke fo...
    • Turistvegprosjektet
      Svevende stier av metallrister, et rom og kjøkken, Interferens og en tur inn i landskapet. Alt dette skal friste turister til å feriere lang...
    • Snøhetta i ørkenen
      Snøhetta har vunnet en konkurranse om en betydelig utbygging i emiratet Ras-Al-Khaima. Sheik Saud, som er enehersker i det lille emirat...
    • Flatehogst påvirker naturmangfoldet mer negativt enn anta
      Foto: Øyvind Holmstad Selv etter 50 år har mange arter ikke hentet seg inn etter flatehogst. Skogene blir mer homogene og man mister element...
    • Første plug-in-hybrid i produksjon
      Mens GMs Chevy Volt og neste-generasjon av Toyotas Prius er ett til to år unna serieproduksjon, har kinesiske BYD (Build Your Dreams) allere...

    Andre nyheter

    • Architizer
      In Memoriam: The East Wing (1942 – 2025) - The East Wing may not have been the oldest or most well-known section of the White House, but it was an integral part of “the people’s house.” The post I...
    • Architecture | guardian.co.uk
      ‘Harlem has always been evolving’: inside the Studio Museum’s $160m new home - The iconic museum, which was founded in 1968, has been rehoused in 82,000-sq-ft building providing a new destination for Black art in New York City Call...
    • INHABITAT
      How to Manage Subcontractors More Efficiently in Complex Builds - Managing subcontractors is often one of the trickiest parts of a build. As projects grow more complex, with overlapping tasks, tight timelines and increasi...
    • Arkitektnytt
      Arkitektur sjøsettes - Redaktør Gaute Brochmann er klar for den store omleggingen av Norges to arkitektblader: – Målet er å få flere til å lese kvalitetssikret, bra stoff om arki...
    • Arkitektur.se
      Ett farligt glapp - Ett farligt glapp onsdag, oktober 12, 2016 - 10:25 *Brexit *har chockat den brittiska arkitektkåren. Utan fri rörlighet får Storbritannien svårt att fort...
    • BLDGBLOG
      Glitch City - [image: oil] [Images: Via *Wired* UK]. Sites of urban infrastructure and other industrial facilities integral to municipal management, from fire stations t...
    • Architectural Review
      -

    Twitter

    Tweets fra @Arkitekturnytt

    Digital fotografering

    Laster inn...

    Abonner på Arkitekturnytt

    Innlegg
    Atom
    Innlegg
    Kommentarer
    Atom
    Kommentarer
    Drevet av Blogger.

     
    Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism