Arkitektur  & Miljøteknologi

  • Forsiden
  • Arkitekter
    • Prosjekter
  • Transport
    • Sykling
  • El-biler
  • Energiproduksjon
    • Solenergi
  • Annet
    • Byplanlegging
    • Energisparing
    • Fremtidsscenarier
    • Miljøtiltak
    • Passivhus

19 oktober 2017

Strategi for grønn konkurransekraft

19 oktober 2017 Jon Hoem Miljøpolitikk
acebook
Nyere innlegg Eldre innlegg
Stadig strengere global klimapolitikk og stadig raskere teknologisk utvikling endrer rammebetingelse for norsk næringsliv. Strategien for grønn konkurransekraft skal ruste Norge for å gripe de nye mulighetene som det grønne skiftet gir. Strategien er regjeringens oppfølging av anbefalingene fra ekspertutvalget for grønn konkurransekraft som leverte sin rapport i fjor høst.

– Vi skal redusere utslippene med minst 40 prosent innen 2030. Samtidig skal vi skape nye arbeidsplasser og sikre norsk verdiskaping og velferd. Strategien for grønn konkurransekraft setter retningen for denne omstillingen, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Strategien slår fast syv prinsipper for grønn konkurransekraft. Dette er prinsipper som skal ligge til grunn for fremtidig politikk. Det første prinsippet er at myndighetene skal gi forutsigbare rammebetingelser og være pådrivere i arbeidet for overgangen til lavutslippssamfunnet.

Staten vil gjennom offentlige anbud bidra til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier, produkter og løsninger.

Det skal satses målrettet på klima og miljø offentlig finansiert forskning, innovasjon og teknologiutvikling.

Pris på utslipp
Det skal legges til rette for at forbrukere, næringsliv og investorer har nødvendig informasjon til å velge grønne løsninger og produkter, og grønn konkurransekraft skal bygges på velfungerende markeder.

Strategien understreker samtidig prinsippet om at forurenser skal betale. Pris på utslipp vil stimulere til utvikling av ny miljøteknologi.

Fysiske klimaendringer og lavere etterspørsel etter olje og gass, kan gi utfordringer for norsk økonomi. Derfor har regjeringen som ledd i strategien for grønn konkurransekraft, satt ned et ekspertutvalg som skal identifisere antatt viktige globale, klimarelaterte risikofaktorer og vurdere deres betydning for norsk økonomi og finansiell stabilitet.

Les regjeringens strategi for grønn konkurransekraft her

Styrking av grønn konkurransekraft i statsbudsjettet for 2018

  • Regjeringen vil gjøre finansiering av Enovas virksomhet mer målrettet og forutsigbar. Fra og med 2018 legges det derfor opp til at avkastningen fra Klima- og energifondet erstattes med ordinære bevilgninger som er frikoblet fra rentenivået. Samlet bevilgning til Enova blir da om lag 2,7 milliarder kroner i 2018.
  • Regjeringen arbeider med å opprette et nytt investeringsselskap som skal bidra til reduserte klimagassutslipp gjennom investeringer i ny teknologi. Selskapet får en investeringsramme på 400 millioner kroner fra og med 2018. Bevilgningene vil bli foreslått trappet ytterligere opp i lys av selskapets virksomhet og investeringsmuligheter.
  • Regjeringen har tatt initiativ til en offensiv satsing for å profilere og synliggjøre norske, grønne løsninger for økt eksport og for å trekke internasjonale investorer til Norge. Innovasjon Norge har fått i oppdrag å etablere et samarbeid med privat næringsliv, og det foreslås 10 millioner kroner til dette.
  • Klima- og miljødepartementets bevilging til forskning på lavutslipp og grønn konkurransekraft foreslås styrket med 20 millioner kroner i 2018. Satsingen bygger videre på de 71,5 millioner kronene som ble bevilget i 2017. I tillegg foreslår regjeringen å bevilge 10 millioner kroner til teknologiutvikling for fremtidens bioøkonomi og lavutslippssamfunn over Landbruks- og matdepartementets budsjett.
  • Totalt foreslås det bevilget 450 millioner kroner til miljøvennlig energiforskning over OEDs budsjett i 2018, fordelt med 265 millioner kroner til programmet ENERGIX, 177 millioner kroner til Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) og 8 millioner kroner til strategisk energiforskning.
  • Regjeringen viderefører tilskuddsordningen for klimatiltak i kommunene, Klimasats, slik at det i 2018 kan gis tilsagn om støtte på om lag 100 millioner kroner. Støtten går til prosjekter som klimavennlige bygg, selvkjørende busser og hurtigladere for el-drosjer m.m. Med dette vil Klimasats ha blitt bevilget rundt 250 millioner kroner over de to seneste årene.

    Legg inn en kommentar

    Abonner på: Legg inn kommentarer ( Atom )
    Programmerbar robot med skrift til tale:

    Sjekk ROBOTshopen

    Om Arkitekturnytt

    Redaksjon
    Arkitekturnytt.no utgis av JH Infodesign.
    Org.nr. 976 968 123.

    Redaksjonelt ansvarlig: Jon Hoem. Tips oss

    Populære artikler

    • Bygger om åpne kontorlandskap – ikke så god ide likevel
      Hovedrommet i Niagara. Ikke helt ulikt det som nå bygges ved HVL i Bergen. Foto: News Øresund - Johan Wessman Etter massive proteste...
    • Skredkatastrofen i Gjerdrum – NGI rapporter frigis
      Foto: 330-skvadronen Gjennom flere tiår har NGI gjort undersøkelser og vurderinger av grunnforholdene i Gjerdrum. Nå frigis de rapportene so...
    • Gjenbruk av bygningsmaterialer blir enklere
      Resirqel og Ragn-Sells skal samarbeide for økt ombruk av byggematerialer. Gründer og partner i Resiqel AS, Martin Eid, ser frem til å komme ...
    • Autodesk kjøper norske Spacemaker
      Jeg synes ikke det er lenge siden vi skrev om norske Spacemaker for første gang , men når er det klart at selskapet kjøpes opp av Autodesk f...
    • Opphavsrett til arkitektur og design
      Faksimile, fra dommen. En husbygger er dømt for å ha kopiert tegninger til en bolig og dermed brudd på åndsverkloven. Oslo tingrett idømmer ...
    • Bjelkelagstabell som gratis app
      Hvilken dimensjon må trebjelken ha for å tåle belastningen? Nå kan du bruke en gratis app fra Norsk Trelastkontroll for å finne ut dette r...
    • Verdens største vannkraftverk
      Foto: Le Grand Portage De tre kløfters demning i Hubei, Kina er et av verdens største demninger og vannkraftverk. Det ligger langs ver...
    • Rotorseil for fremtidens sjøtransport
      Sea-Cargo installerer to rotorseil og batteripakke på det 20 år gamle ro-ro skipet SC Connector og kan dermed redusere utslippene med inntil...
    • Byutviklingskonferansen 2020. Tema: KRISE
      Nedenfor opptak fra årets konferanse som rettet søkelyset mot den endringsdyktige byen.  Hvordan har Bergen (og andre kommuner for den saks ...
    • Bygg for alle sivile statuser
      Vi er skilte, single og voldsutsatte. Hva blir resultatet når man tegner hjem basert på denne virkeligheten? Her er forslagene til arkitekt ...

    Andre nyheter

    • Architecture | guardian.co.uk
      Urban clickbait? Why 'iconic architecture' is all the rage again - Weird and wonderful buildings are springing up in China and elsewhere, driven by cities’ desire to make a mark in a world full of eye-popping imagery An...
    • INHABITAT
      Century-old water tower is now an award-winning home with stunning views - Seven years after purchasing the water tower next to their childhood home, cousins Ruud Visser and Fumi Hoshino of RV Architectuur have successfully transf...
    • Arkitektnytt
      – Hårreisende - Nye avsløringer om seksuell trakassering rammer det danske arkitektmiljøet. Denne gangen er det studentene som forteller om sine opplevelser.
    • Architizer
      4 New A+Award Categories Celebrate Architecture for a Changing World - The brand new Concept categories are dedicated to projects that benefit our health and the environment, harness new technology, or employ low cost design...
    • BLDGBLOG
      Have Clock, Will Travel - [Image: From *The Hunt For Red October*, via Quora]. There’s a throwaway line in *The Hunt For Red October* where a submarine navigator jokes, “Give me a s...
    • Arkitektur.se
      Ett farligt glapp - Ett farligt glapp onsdag, oktober 12, 2016 - 10:25 *Brexit *har chockat den brittiska arkitektkåren. Utan fri rörlighet får Storbritannien svårt att fort...
    • Architectural Review
      -

    Twitter

    Tweets fra @Arkitekturnytt

    Digital fotografering

    Laster inn...

    Abonner på Arkitekturnytt

    Innlegg
    Atom
    Innlegg
    Kommentarer
    Atom
    Kommentarer
    Drevet av Blogger.

     
    Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism