22 november 2019

Tesla Cybertruck

Mye kan sies om Teslas Cybertruck, men elbilprodusenten skal definitivt ha honnør for dristighet. Mange synes dette er stygt, mens like mange nok synes at dette er tøffe saker. Det ser i alle fall definitivt ikke ut som en pinglebil, og bilen retter seg vel mot folk med et selvbilde som litt tøff. Med telt på lasteplanet ser dette ut som en vinner, også i min bok.


Men dristig design bør ikke gå på bekostning av passiv sikkerhet. Skarpe kanter i front og over skjermene gjør at dette virker mer som en fysisk konseptskisse, snarere enn en reell prototype. Her får vi håpe og tro at det vil komme endringer. Hvis ikke bør ikke dette godkjennes for bruk på norske veier.
Alt går ikke helt etter planen. F eks var nok ikke demonstrasjonen av skuddsikre glass egnet til å overbevise. Skjønt, jeg vil selv foretrekke glass som kan knuses, så en kan komme seg ut i nødstilfelle.



Cybertruck skal leveres i tre versjoner. Den rimeligste (single motor RWD) starter på 39.900 dollar, under grensen på førti tusen som Elon Musk hadde lovet. Så spørs det da, om den versjonen noensinne kommer i store antall. Minstemann har en rekkevidde på minst 250 miles, altså drøyt 400 kilometer, og klarer 0-100 på respektable rundt 7 sekunder.

Jeg synes denne analysen er interessant – Tesla serverer fremtiden, nå:



De versjonene som Tesla nok vil selge flest av kommer med to motorer, og koster 49.900 dollar (drøye 450.000 med dagens dollarkurs og har en rekkevidde på 300 miles (godt i underkant av 500 kilometer). ikke så mye å hente på rekkevidde med andre ord, men firehjulstrekk vil jo være viktig for mange. Utgaven med mest trøkk kommer med tre motorer, en rekkevidde på over 500 miles (rundt 800 kilometer) og 0-100 rundt 3 sekunder. Her må en legge på ytterligere tyve tusen dollar, til 69.900 dollar, i området rundt 650.000 kroner.

Inspirasjonskilden skal være Blade Runner, og dermed en unnskyldning til å gjengi en av filmhistoriens mest ikoniske monologer:




Når det gjelder design. Det er ikke vanskelig å se enkelte linjer tilbake til åttitallsikonet Lamborghini Countach LP5000: kantete og så tøff som det lot seg gjøre.

Men selv Lamborghini og designer Marcello Gandini ved Bertone skjønte at noe avrunding over hjulbuene må til.

Setter de ATVen i produksjon skal en ikke se bort ifra at det blir en populær sak.


I denne glassflaten kan en vel se for seg en eller annen form for solceller, noe jo Tesla allerede er svært involvert i.






Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism