28 august 2013

Volkswagen eUp debuterer under bilutstillingen i Frankfurt i midten av september, og første marked ut er Norge i oktober. Prisen for nye e-up! er fra 182.700 kroner uten frakt og levering. Den legger seg dermed på samme pris som Mitsubishi i-MiEV og Citroën C-Zero.


Volkswagen e-up! har en elektrisk motor på 82 hestekrefter og et dreiemoment på 210 Nm. Dette gjør at bilen, som veier 1085 kilo, akselererer fra null til 100 på 11,3 sekunder. Volkswagen e-up! har en rekkevidde på opptil 160 kilometer, alt avhengig av temperatur og førers kjørestil.

Nye e-up! kommer med fem års eller 100.000 kilometer garanti på bilen og åtte års fabrikkgaranti på batteripakken,

Kilde: DN.no

Folke-elbilen e-Up

25 august 2013

Foto: Tommy Gildseth
Fredag bekrefter energiminister Ola Borten Moe at han sier ja til åtte nye vindparker på Trøndelagskysten. De åtte parkene vil gi 3,7 milliarder kilowattimer (TWh) fornybar strøm i året, tilsvarende årsforbruket til 180000 husstander. Til sammen er det snakk om 450 nye vindmøller og en høyspentledning som strekker seg over 25 mil med urørt kystnatur.

Fylkesmannen, Direktoratet for naturforvaltning og Norsk ornitologisk forening (NOF) er blant dem som har argumentert for en samlet plan for vindkraft på Trøndelagskysten, fordi ingen kjenner konsekvensene av en så massiv utbygging. Det er et krav verken NVE, Stortinget eller OED har vært villige til å imøtekomme.

Også økonomer har argumentert kraftig mot at det investeres milliarder i vindkraft. Prosjektene er helt avhengige av subsidier for å være bedriftsøkonomisk lønnsomme.

Kilde: adressa.no

450 vindmøller ved Trondheimsfjorden

21 august 2013

Arkitekter for klima er et initiativ fra arkitekter og byplanleggere med mål om å bidra til å sette klimautfordringen på dagsorden ved stortingsvalget 2013. God planlegging og strategisk byutvikling kan gi oss byer og steder uten behov for fossil energi og med svært lave klimagassutslipp. Slik kan vi møte FNs anbefalinger om utslippskutt og bidra til å realisere lavutslippssamfunnet.

Arkitekter for klima

... og dyrere mat.

vanskelig å trekke noen annen konklusjon etter å ha sett dette:



La surconsommation on Vimeo

Ja til frittgående dyr ...

Små, byvennlige elbiler har så langt rådet grunnen, men Tesla Model S har plass til mye batteri og dermed en rekkevidde opp mot 48 mil, for toppmodellen med 85 kWt stort batteri. Batteriene krever imidlertid så mye strøm at man ikke er særlig godt hjulpet med en vanlig stikkontakt. Elektrikeren må trolig på besøk før hjemmelading blir et fullgodt alternativ.
Model S med de største batteriene har en kapasitet på 85 kWt. Til sammenligning har en Nissan Leaf en batterikapasitet på 24 kWt. Det rokker ved hva man før har kunnet kalle hurtiglading.

Elektrosjokket Model S

ZEB konferansen 2013 vil presentere tekniske løsninger, brukerperspektiv og miljømessige gevinster ved nullutslippshus.

– Vi vil presentere nye resultater for nullutslippsbygg i praksis, beregninger av CO2-innhold i bygningsmaterialer, nye vindusløsninger og løsninger for solenergi som en alternativ energikilde i Norge, sier sentermanager i ZEB, Anne G. Lien.

Illustrasjon: Snøhetta/MIR

Konferanse om nullsutslippsbygg

Oppvarmingen dette århundret blir muligens ikke så stor som FNs klimapanel har fryktet tidligere. Men konsekvensene av selv en moderat oppvarming ser ut til å kunne bli verre enn forskerne før har ment.



"Umulig å stanse klimaendringene"

20 august 2013

Richard Rogers er nok mest kjent for sitt samarbeid med Renzo Piano. sammen sto de bak Pompidou senteret i Paris. Rogers karriere er imidlertid mangfoldig, og i anledning hans 80-års dag har Royal Academy of Arts kurert en stor utstilling

Rodgers designet et ferdighus i anledning utstillingen, satt opp på en dag og et innspill til hvordan vi kan bygge bedre og rimeligere.




Richard Rogers: Inside Out

17 august 2013

- Dette er et smykke i landskapet. Vi har nettopp åpnet Norges lengste hengebro, sier Helge Eidsnes, regionvegsjef i Statens vegvesen.

Etter fire og et halvt år med bygging gleder han seg til jomfruturen over den kostbare broen.

Hardangerbroen åpnet

15 august 2013

At horisontale vindmøller er en god ide virker rimelig åpenbart fra et fysisk ståsted. på land må de litt opp fra bakken, men det problemet er mindre til havs. Gwind er en norskutvikling, flytende vindturbin som på mange måter er konstruert motsatt av en tradisjonell vindturbin.

Professor Arnfinn Nergaard har i en årrekke forsket på en ny type vindturbin som er bedre tilpasset forholdene til havs enn den landbaserte vindmølleteknologien.

- Skal man designe noe som flyter, må man passe på vektfordelingen, sier Arnfinn Nergaard som opprinnelig er utdannet skipsingeniør fra daværende NTH i Trondheim. Med sin maritime tilnærming – og nær sagt opplagte betraktning – snudde han derfor det meste på hodet:

Gwind - horisontal havvindmølle

13 august 2013

Tesla-gründer Elon Musk har langt på vei endret markedet for elektriske biler, og han holder i tillegg på med SpaceX, som er et privatfinansiert romprogram. Nå har han også lansert konseptet Hyperloop, en type person- og biltransport som består av to parallelle rør som står på master noen meter over bakken. Inne i rørene kjører spesielle vogner som drives ved hjelp av magnetiske felt. Hastigheten vil ligger like under lydens fart får å unngå støyen som oppstår når man bryter lydmuren.

Ved å bruke magnetfelt og opprettholde et svært lavt trykk inne i rørene kreves ikke mye energi for å bevege vognene. Energien til Hyperloop skal blant annet fra solcellepaneler på utsiden av rørene.

Hyperloop - konkurrent til flyet på mellomdistanser

Innmaten i en Tesla Model S. Foto: Oleg Alexandrov
Overgang fra bensin til elbil fører til reduserte utslipp av CO2, men reduksjonene er ikke nødvendigvis så mye å skryte av. SSB-forsker Bjart Holtsmark anslo i fjor at med en årlig kjørelengde på 7500 kilometer vil utslipp av C02 reduseres med 600 kilo per år. Denne reduksjonen koster imidlertid 80.000 kroner.

Gitt en kvotepris i EU på 60 kroner per tonn, ville staten i teorien kunne oppnådd mye større utslippsreduksjoner ved å kjøpe kvoter for det samme beløpet. Siden Holtmarks artikkel ble skrevet er kvoteprisen nær halvert, hvilket gjør at en kunne fått kvoter tilsvarende et par tusen tonn for 80.000,- kroner. Det sier nok også sitt om hvor dårlig kvotesystemet fungerer, i alle fall så langt, men det gjør samtidig eblilregnestykket enda mindre hyggelig.

Dyr elbilmoro

05 august 2013

Lerkendal studentby. Foto: Skanska
Lerkendal studentby ble åpnet i dag, og vil huse over 600 studenter når alle byggetrinnene står ferdig. Studentbyen er bygd for Studentsamskipnaden i Trondheim. Nesten 20 prosent av innbyggerne i byen er studenter.

Førsteetasje i alle blokkene består av en parleilighet og to bokollektiv for seks studenter. De resterende etasjene består av to parleiligheter og to bokollektiv på hvert plan.  Prosjektet er bygget etter passivhusstandarden.

Direkte billig blir det imidlertid ikke. En enkelthybel i den nye studentbyen vil koste 4.500 kroner i måneden, inkludert strøm og oppvarming. Hybelleilighet for et par vil koste 7.900 kroner.

Satsingen på studentboliger kan se ut til å spre seg. Arbeiderpartiets landsmøte har vedtatt at de vil bygge 3.000 studentboliger i året i neste stortingsperiode. Høyre har også vedtatt å trappe opp byggingen av studentboliger til 3.000 i året.

Studentene bør derfor kunne forvente betydelig mer penger til studentboliger, uansett hvem som overtar regjeringsmakten til høsten. Det kan trengs, for ifølge NSOs boligundersøkelse mangler det 13.000 studentboliger for å nå målet om at 20 prosent av studentene skal kunne bo i egen studentbolig. I løpet av fire år bør en dermed kunne komme noenlunde i mål. Men...

- Løfter er ikke det samme som gjennomføring. De må også inn i regjeringserklæring og budsjetter, sier Ola Magnussen Rydje, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), til NTB.

Kilde: DN.no

Lover flere studentboliger

02 august 2013

Tømreryrket er blant de yrkene som er under sterkest press fra utenlandsk arbeidskraft. Ikke desto mindre er viktig at nordmenn utdanner seg til yrket. Vi trenger fagarbeidere som snakker norsk og som kan bygge fagmiljøer over tid.

Bli Tømrer

Foto: Wikipedia Commons
Foreløpig er 3D-skrivere for normal hjemmebruk et lite stykke unna, men når dette kommer for fullt kan det være mye penger man kunne spare på å investere i en 3D-skriver. Det blir fort snakk om mange tusener kroner, forteller forskeren Joshua Pearce til CNN.

– Vi gikk ut ifra at en familie ville skrive ut omtrent 20 objekter i året, men når man først får tak i en 3D-skriver vil nok tallet på utskrifter ligge nærmere 20 hver helg.

Deling av modeller blir åpenbart en kommende bransje. Nettstedet Thingverse tilbyr allerede en rekke open-source modeller. For øyeblikket kan bare enkle modeller av plast skrives ut, men snart blir skriverne også i stand til å lage små antenner og kretskort. I tillegg til å spare lommeboka for slitasje, er 3D-skrivere en grønn teknologi. Samfunnet har alt å tjene på reduksjonen av frakt og emballasje den vil føre med seg, mener forskerne.

Kilde: Hardware.no

Mye å spare på 3D-skriving

01 august 2013

XL1 er Volkswagens nye elhybrid, og den må nok regnes som et eksperiment. Bilden bruker bare 0,9 liter diesel på å tilbakelegge 100 km. Et strømlinjet design og spesialutviklede lettvektsmaterialer er noe av hemmeligheten.

Bilen skal produseres i kun 250 eksemplarer, hvilket nok bidrar til den temmelig stive prisen på rundt kr 750 000,- ­

Kilde: Illustrert Vitenskap

Kjører mer enn 100 km på en liter

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism