29 november 2006

Datadesignet prøvebygg i form av et stort Camera Obscura på Honnørbrygga ved Royal Garden Hotel i Trondheim. Prosjektet lanseres med åpning lørdag 9.12. kl.12:00

Prosjektet er er knyttet til Digital modelling and prefabrication, og initiert av kunstneren Alf Christian Samuelsen. Konstruksjon og bygging gjennomføres av arkitektstudenter ved NTNU.

Fem studentgrupper hart designet hvert sitt forslag før en jury valgte ut det forslaget som studentene nå skal realisere i fellesskap. Studentene arbeider på skift, syv dager i uka, for å bli ferdige til åpningen den 9. desember.

Camera obscura (Latinsk for mørkt rom) er en optisk gjenstand som blant annet ble brukt som hjelpemiddel tegning og er en av konseptene som har ledet til oppfinningen av fotografering. Projeksjonen blir gjort på papir hvor en artist kan kopiere bildet. Fordelen med denne teknikken er at perspektivet blir riktig som bidrar til realismen i avbildningen.

Prinsippet bak camera obscura kan demonstreres veldig enkelt med en boks (som kan være på størrelse med et rom) med et hull i den ene siden.

Lys fra kun en del av et objekt vil komme igjennom hullet og treffe en spesifikk del av bakveggen. Resultatet er en projeksjon der utenomverdenen vises opp-ned.


Mer om Camera Obscura hos Filmmuseet.

"Perspektivmaskin" for skolebruk.

Camera Obscura i stor skala

Aftenposten Aften skrev nylig at "nye politivedtekter sidestiller skaterne med tiggere og prostituerte".

Hvorfor er det så vanskelig å ta byens kanskje ivrigste brukergruppe - skaterne - mer på alvor fremfor å velge å kriminalisere deres adferd?

Det vi trenger, er en porsjon politisk vilje, en langsiktig, konstruktiv plan og et tilstrekkelig budsjett for utbygging av et godt tilbud for skaterne på linje med all annen idrett i byen. I praksis betyr dette to ting:

For det første tilstrekkelige midler og gjennomføringskraft for å få bygget en kombinert innendørs og utendørs skatearena som er betjent og har tilstrekkelig oppsyn. Sammenlignet med en rekke andre investeringer i byen er det ikke avskrekkende beløp det her er snakk om. Kanskje er det nettopp skaterne og ungdommen som burde få førsterett til den omdiskuterte tomten ved siden av operabygget? En dedikert del av parkområdet fremfor at alt blir prydbusker og dyre, omdiskuterte statuer.

For det andre må vi få en endring av de nye politivedtekter slik at skaterne ikke risikerer å bli kriminalisert som følge av intolerante klageres forgodtbefinnende. I en storby som Oslo må lyd og rullende trafikk aksepteres, enten det er på to eller fire hjul og med eller uten motor.

Gi oss heller en by som kan brukes av alle, og legg forholdene til rette for de yngres interesser også.


Ta skaterne på alvor

Skatere, "foren eder"

28 november 2006

13 designstudenter ved Kunsthøgskolen i Bergen har deltatt i en møbeldesign-konkurranse i regi av den norske møbelprodusenten Eskoleia. Oppgaven for konkurransen var å komme med forslag til møbler som består av både polstrede elementer og stålelementer.

Vinneren ble interiørarkitektstudenten Irene Birkeland. Hennes bidrag «BAT» var en svart flaggermuslignende stol med trekantben i stål. Førstepremien var en sjekk på 10.000 kroner, og kanskje enda viktigere, utstillingsplass på Eskoleias stand under den anerkjente Stockholm International Furniture Fare.

– Jeg har forsøkt å skape noe tidløst og noe som passer for Eskoleia. Samtidig ønsket jeg at stolen skulle ha et eget uttrykk, forklarer Birkeland.

Eskoleia satser på unge designere med nye idéer. Derfor har møbelprodusenten lyst ut en lukket designkonkurranse for bachelorstudentene på andreåret Fagområde møbel- og romdesign/interiørarkitektur i samarbeid med KHiB. Tanken er at én av ideene vil være god nok til å bli satt produksjon.

Vinnerproduktet skal presenteres på Eskoleias stand under Stockholm International Furniture Fair i februar 2007.

I prosjektperioden har hver student utviklet en liten modell og en mockup i målestokk 1: 1 i tillegg presentasjonsmateriell i form av skisser, tegninger eller digitale presentasjoner og en kort skriftlig beskrivelse av materialer, bruk og hvilke primærkunder man tenker seg. Prosjektet har gått over 3,5 uker.

- Alle i bransjen vet at det er fra Bergen de beste møbeldesignstudentene kommer for tiden. Valget var ikke så vanskelig når jeg i tillegg også kjente veilederen deres, professor Dave Vikøren, sier Barsten. Utviklingen fra idé til ferdig prototype har gått lynraskt; på i underkant av seks uker.

Designstudent vant møbeldesignkonkurranse

24 november 2006


Illustrasjon: DARK Arkitekt
6. desember er høringsfristen for "strekkodeplanene" langs Oslo S, også kalt "Bjørvikamuren". En gruppe aksjonister fra ulike miljøer vil gjerne hjelpe folk med å reagere.

På nettstedet stoppblokk.no er det derfor lagt ut en ferdigskrevet høringsuttalelse som ber om at alternativer med lavere bebyggelse blir utredet.

Plan- og bygningsetaten har bekreftet at alle har rett til å sende inn synspunkter på planen.


Initiativet springer ut av Aksjon for human byutvikling og har blant annet med seg Grønland beboerforening, folk fra Oslo Byes Vel og Byens fornyelse og indignerte enkeltpersoner.

Mobiliserer mot "Bjørvikamur" / oslopuls.no

Mobiliserer mot "Bjørvikamur"

22 november 2006


Vi var en sbartur i Stavanger sist fredag og sjekket ut Article 06, biennalen for elektronisk og ustabil kunst

Den mest spektakulære innstallasjonene var uten tvil Perpetual Tropical Sunshine, et arkitekturposjekt som lot oss her oppe i nord føle solen på sydligere breddegrader:
Perpetual (Tropical) SUNSHINE is a displaced architectural space, out of sync both temporally and climatically. A screen, composed of several hundreds of infrared light bulbs, transposes the state and image of a summer sun on the 23rd South parallel, thanks to live information transmitted by a network of weather stations all over the Tropic of Capricorn and around the globe. Thus, users can constantly track the path of the sun, between 600 and 1000nm, between light and heat, and thereby experiencing an abstract and never-ending, planetary form of day and of summer.
Sjekk også ut prosjektets hjemmesider.

Ellers så Musique Concrete også spennende ut, men dette foregikk uheldigvis ikke før på lørdagen:(

Perpetual Tropical Sunshine

21 november 2006

Produktet Ariglass står nå foran et kommersielt gjennombrudd - en stor, men ikke navngitt, vindusprodusent er i fred med å sette i gang med serieproduksjon av vinduer med det patenterte materialet.

Airglass er et gjennomsiktig materiale som ser ut som glass, men som består av noen prosenter kiseldioxid og ellers stort sett luft.Produktet oppnår dermed svært høy isolasjonsevne og lav vekt, noe som er svært interessant der hvor krav til miljøregnskap er i ferd med å gjøre orinære glassfasader mindre aktuelle.

En komplisert prosess i tre trinn gir som resultat et herdet materiale som kan brukes som isolersjikt mellom glassene i et vanlig toglassvindu. Det gir en isoleringsevne som er tre ganger høyere enn et vanlig treglassvindu. Dessuten blir Airglass-vinduet betydelig lettere, siden materialet stort sett ikke veier noe i det hele tatt.

Råstoffet til Airglass har det lille selskapet med kun fire ansatte i Staffanstorp i mange år solgt til romfartsindustrien og til legemiddelsindustrien.


Airglass.se

Magasinet treindustrien - Vektløse vinduer

Nær vektløse vinduer

18 november 2006

Stavanger2008 sitt prosjekt Norwegian Wood og Stavanger kommune har avholdt en internasjonal plan og designkonkurranse om å bygge den nye trehusbyen på Siriskjær i Urban Sjøfront, ett av de viktigste byutviklingsområdene i Stavanger.

Juryen har valgt å premiere prosjekter som svarer best på hovedformålet; å bygge den nye trehusbyen på Siriskjær med fokus på energi- og miljøoptimalisering og en helhetstenkning når det gjelder arkitektonisk kvalitet. Prosjekter som løser bysituasjonen på en god måte, har et robust konsept med bygg som fremstår som innovativ trearkitektur med egen identitet er blitt prioritert. I tillegg har det vært viktig å se på forslagenes fleksibilitet og potensial i forhold til videre utvikling.

Juryen endte opp med "Innanfor Utanfor", et forslag som berømmes for en markant nytenkning av trehusbyen:
Vinnerprosjektet viser en sterk vilje til nytolkning av Stavangers sjøfront og sammenkobler dette med en analyse av Siriskjær-områdets industrielle volumer og ønsket om kontakt til sjøen. Juryen mener at vinnerprosjektet er det byformmessig best lokalt tilpassede forslaget, samtidig som det er det arkitektonisk sterkeste forslaget. Det djerve formspråket med store, skjeve volumer, som presset av vinden, skaper et evig dynamisk spill av lys og skygge som vil bli unikt for stedet.

Prosjektet er også interessant fordi det representerer et alternativ i form av enkle konstruksjonsløsninger i form av massivtre med færrest mulig sjikt og et fåtall elementer. Samtidig er dette et godt energikonsept med kompakte bygningsformer med relativt lite ytterareal i forhold til gulvareal.



Utdrag fra juryens kommentar:

Hovedgrep og arkitektonisk kvalitet


Siriskjær er sentral for utviklingen av den urban sjøfront i Stavanger. Med utgangpunkt i det historiske sentrum rundt Vågen vil ”Blå promenade” langs sjøen skape en sammenheng mellom den gamle havnefronten; sjøhusrekken og de nye områdene som utvikles langs sjøen. Siriskjær vil på denne måten integreres i trehusbyen. Karakteristisk for området er stedets robuste karakter, nærheten til de store siloanleggene og de ombygde store fabrikkene, bl.a. Tou Bryggeri, nå Tou Scene.

Juryens mener at disse karaktertrekkene, sammen med de unike utsiktsforholdene utover sjøen og Ryfylke og lokale sol- og vindforhold, må ha stor betydning for den urbane løsningen og hovedgrepet som velges. Juryen konstaterer at mange av forslagene ikke i tilstrekkelig grad nytolker stedets unike karakter. Verken byvillaer plassert i et stereotypt mønster (Robinwood, Seafront living mv.), massive bygningsmasser som stenger for kontakt mellom sjøfront og fremtidig bebyggelse bak (au coin du monde, texture, massiv passiv), eller rekkehusbebyggelse i tett-lav skala (Fager) oppleves som svar på den unike urbane utfordringen på Siriskjær.

Prosjektet Innanfor Utanfor markerer en overbevisende sterk vilje til nytolkning av Stavangers sjøfront og sammenkobler dette med en analyse av Siriskjærområdets industrielle volumer og ønsket om kontakt til sjøen. Dette forslaget har overbevist juryen om at det er lokal tilpasset og den byformmessige beste løsningen. Arkitektonisk kvalitet utvikles i en kontekst.

Juryen har fokusert mye på behovet for å få frem en ny arkitektur som kan fortelle historien om Siriskjær, et robust industriområde som før var utenfor bystrukturen, men som nå skal transformeres og ha sin egen urbane identitet, som knytter Siriskjær til trehusbyen Stavanger uten å etterape den gamle byen. Her er behov for identitetsskapende og spektakulær arkitektur som knytter seg til og sier noe om stedet. Spesielt har de store volumene som rommer både den store og den lille skala i både Innanfor Utanfor og Watercity åpenbare kvaliteter.

Trebruk
I konkurranseprogrammet sto følgende mål om trebruk: Bebyggelsen på Siriskjær skal planlegges og prosjekteres som fleretasjes trebyggeri. Tre skal inngå som et hovedmateriale og i utgangspunktet brukes både i hovedkonstruksjon, overflater, detaljer og øvrige komponenter. Tre skal imidlertid brukes der det er fornuftig å bruke tre.

Miljøbegrunnelsen er viktig for bruk av tre. Tre skal i prosjektene også være det beste valget ut i fra tekniske og økonomiske vurderinger. Innovativ trebruk i en urban sammenheng med bruk av lokal/regionale skogressurser er et hovedpoeng .

Konkurranseforslagene baserer seg i hovedsak på kjente trekonstruksjoner og trebruk. Juryen hadde gjerne sett noen forslag med mer innovative trekonstruksjoner. På den annen side er det nevnt i visjonen at Siriskjær skal sette en standard for moderne urbant trebyggeri. Flere av forslagene trekker i denne retning ved å bruke tre på en god måte i fleretasjebygg. I de beste forslagene uttrykker arkitekturen at den er i tre og er i en skala som spiller med resten av byen og området.

Det er tydelig at mange av arkitektene ser store muligheter i å benytte massivtreelementer i urbant og miljøriktig byggeri. Juryen ser at det er behov for mer kunnskap når det gjelder konstruktiv trebeskyttelse. Som utvendig kledning har flere forslag beskrevet lerk, der kjerneved av furu er et fullgodt alternativ.

Innanfor Utanfor er det prosjektet som er djervest i sin trebruk, samtidig som valgte løsninger er løsbare med dagens teknologi. Meander har også en overbevisende løsning og kanskje det lettest realiserbare, med et rasjonelt, trolig kostnadseffektivt byggesystem (bl.a. standardiserte elementer med stor grad av repeterbarhet).


Juryens kritikk i sin helhet.

Massivtre på Siriskjær

17 november 2006

Per Knudsen har plassert det i sitt forslag til nytt kulturhus på Voss latt store deler av byffet få plen på taket og med en glassfasade mot Vangsvatnet. Den nye kino- og konsertsalen skal derimot kles med skifer.

Knutsen har latt seg inspirere av et nytt bibliotek ved universitetet i Delft i Nederland. Også dette bygget er plassert under en skrånende plen.

Kulturhuset skal i tillegg til bibliotek og sal for digital kino og konsertar, husa kulturskulen, turistinformasjonen, vaksenopplæringa, kyrkjekontoret og ei rekkje ulike lag og organisasjonar som kunstlag og utferdslag. Her skal vera bookingkontor for ekstremaktivitetar og øvingslokale for rockeklubben.



Arkitektkollega Sigbjørn Dugstad på Voss er sjokkert. Han har i innlegg i lokalavisa omtalt det planlagde bygget som talentlaust. Han seier han vil ha eit vakkert hus som speglar bygda sin identitet, ikkje ein avvisande og maktsymboliserande steinkoloss. Og kvifor skal ein gå på taket, spør han.


Debatten så langt:
God arkitektur? - bt.no

Debatt om kulturhus på Voss

16 november 2006

Erik Berg, Seniorrådgiver i Seksjon for miljø og bærekraftig utvikling i Utenriksdepartementet, har skrevet en kronikk i Dagbladet basert på samfunnskritikeren Mike Davis, siste bok «Planet of Slums» (se artikkel i Salon).

Dette knyttneveslaget av en publikasjon konkluderer med at Pentagons beste hjerner siden tilbaketrekningen fra Mogadishu i 1993 har våget seg inn på tankebaner som de fleste FN-, Verdensbank- eller State Department-ansatte kvier seg for å gå inn på: Utfordringene som følger logisk av manglende urbane reformer. Med kaldblodig klarhet hevder de amerikanske militærstrategene at de nye, forvokste slum-områdene vil bli det 21. århundres krigssoner.

Det setter unektelig byplanlegging i et noe spesielt lys dette.

Folk flytter fra bygd til by, ikke bare i Norge og Vesten, men i enda større grad i utviklingsland. Globalt er imidlertid byenes egenskapte vekst dobbelt så stor som den skapt av migrasjon - 60 prosent mot 30 prosent. Fattigdommen urbaniseres og feminiseres i et tempo uten sidestykke. Det er for liten kunnskap om de omfattende prosessene som pågår og hvordan utfordringer knyttet til urban fattigdom kan løses. Allerede for 20 år siden skrev Brundtland kommisjonen at «framtiden i alt overveiende grad vil bli urban og at folks mest umiddelbare miljøbekymringer vil bli urbane». Forstår vi hva som venter oss?

95 prosent av menneskehetens foreløpig siste ekspansjon vil skje i byer i utviklingsland. Befolkningen her vil fordobles til nesten fire milliarder i løpet av neste generasjon uten begrensende tiltak. Veksten skaper ekstreme utgaver av urbane regioner, såkalte agglomerater. Her veves nye nettverk av byer, korridorer og hierarkier av samfunn både formelt og uformelt.

I de fleste utviklingsland vokser ikke byer fram som «eksport-maskiner» som i Kina, Korea og Taiwan. Siden midten av 1980-tallet har industribyer som Bombay, Johannesburg, Buenos Aires, Belo Horizonte og Sao Paulo blitt ofre for massiv nedlegging av fabrikker. Likevel vokser befolkningen. I Afrika sør for Sahara er i tillegg økende produktivitet i landbruket, som er den antatte forutsetning for urbanisering, også fraværende. Det betyr at det økonomiske grunnlaget for en by i liten grad vil være i samsvar med størrelsen på befolkningen.

Den urbane eksplosjon - Dagbladet.no

Urban eksplosjon

12 november 2006

Turning Torso blei til fordi direktøren i det lokale bustadbyggjelaget HSB Malmø hadde sett eit bilete av skulpturen Twisted Torso, laga av den spanske arkitekten Santiago Calatrava. Han tenkte at det måtte vera mogeleg å laga ei bustadblokk med same forma, som ein vridd menneskekropp. Direktøren tok straks kontakt med Calatrava.

Ni kubar oppå kvarandre vrir seg 90 grader frå botn til topp. Inni dei 54 etasjane er det 147 utleigeleilegheiter, ti etasjar med kontor og møtelokale. 400 menneske står i kø for å få lov til å leiga husvære her.

Det nye landemerket - bt.no

Turning Torso

10 november 2006

Under BuildingSMARTkonferansen i Washington ble fremtidens sømløse utveksling av byggedata demonstrert i full skala.

Fremvisningen var basert på objektbaserte tegninger av en bygning på høyskolen i Tromsø. Bygningen er nå kjent internasjonalt kjent som HITOS. Statsbygg som er utbygger har sørget for at HITOS er er fritt tilgjengelig for alle som demonstrasjonsbygg og til utvikling og testing av programmer verden over.

Den norske sekvensen ble introdusert av ekspedisjonssjef Inger Lindgren i Kommunaldepartementet. Hun la vekt på at BuildingSMART er viktig for Norge som en liten nasjon i en stadig mer global verden. Uten fornuftig gjenbruk av opplysninger i prosjekterings- og byggeprosessen vil store beløp gå til spille på arbeid som i seg selv er unødvendig.

Demonstrasjonen viser at det norske byggemiljøet har nå en plattform som kan gjøre internasjonalt virksomhet tilgjengelig for norske firmaer. Det gjelder både norske dataforetak og byggeforetakene. Det kom tydelig fram at de store dataforetakene i verden ser at de må ta opp åpne løsninger. Det gir nye muligheter for norske foretak, gjerne fra distriktene.

Norsk buildingSMART-teknologi

08 november 2006

Den kommende mediaplayeren fra Microsoft kan skilte med Wi-Fi, noe som skal gjøre det mulig å handle musikk rett direkte over det trådløse nettverket. Dermed slipper man å måtte koble spilleren til PC-en.

Det blir også spennende å se om Microsoft velger en aggresiv strategi hvor Zune vil kunne brukes med musikk som allerede er kjøpt på iTunes. Microsofts programvare sies å kunne skanne iTunes-katalogen din for så å laste dem ned tilsvarende sanger fra MSN Music uten kostnader for brukerne.


Grensenitt og skjerm ser imponerende ut....
Zune lar også brukerne koble seg til et sosialt nettverk lignende det som benyttes av Xbox Live. Dermed kan brukerne komme kontakt med andre med felles smak og interesser.

Microsoft har også planer om å utnytte tilstedeværelsen sin i mobilmarkedet ved å gjøre det mulig for telefoner med Windows Mobile å koble seg til det samme sosiale nettverket.

Gizmodo.com

Microsofts iPod-killer presenteres

06 november 2006


Baksiden av Bjørvika planlegges med en rekke hus på opptil 22 etasjer. Plan- og bygningsetaten er forberedt på protester.

I dag kom forslaget til reguleringsplan for den største og delen av det man kaller ”barcode”-bebyggelsen langs sørsiden av sporområdet på Oslo S ut på høring.

Kjennetegnene for ”barcode”-konseptet er
  • Gjennomgående og smale tomteteiger fra Nyland allé inn mot sporområdet.
  • Rettvinklede, men til dels sprelske bygningsformer og fasadeuttrykk med stor grad av variasjon.
  • Hyppige smug som i tillegg til den store volumvariasjonen skal skape åpenhet gjennom kvartalene.
Byggehøyder opp til kote 67 meter (17 kontoretasjer/22 boligetasjer) videreføres fra den tidligere planen.

Siktakser med lavere byggehøyde fra gatene på Grünerløkka mot Ekebergåsen sikres
gjennom området. Planforslaget gir rom for en bydel med varierte bygningsformer, åpenhet på tvers av byggefeltet og god tilgjengelighet. Krav til variasjon i volum, størrelse, materialitet, program, offentlig tilgjengelige rom, taklandskap samt antall og type innganger inngår i planen. Planen skal videre bidra til åpenhet, lysinnslipp og transparens i byggeområdet opp mot Oslo S.


Smale blokker skal "redusere følelsen av en mur mot fjorden". Tja!

Plan- og bygningsetaten vektlegger samspillet mellom byggevolum, høyder og
formingsregler gjennom høringen, siden mange har fryktet at prosjektet skulle utgjøre en ”mur” mot den bakenforliggende byen. Det kan være aktuelt å sette inn tiltak for å øke åpenheten ytterligere etter høringsperioden.

For å sikre Bispevika som en levende bydel, foreslås et bredt spekter av formål tillatt: bolig, forretning, kontor, hotell, bevertning, allmennyttig formål for kultur, undervisning og idrett og garasjeanlegg innenfor Bjørvikaplanens strenge parkeringsnormer. Planen sikrer at minimum 20 % av bygningsarealene fylles av boliger.

Planområdet gjennomskjæres av to gater i tillegg til Stasjonsallmenningen. Et viktig tema som ønskes belyst gjennom høringen er antallet gjennomgående åpne mellomrom og i hvilken grad disse skal kunne glasses inn. Andre viktige temaer som kan drøftes er andelen av gateplanet som kan nyttes til forretninger, lokalklima og vindforhold i smugene og gatene og forholdet mellom Barcodebebyggelsen og Stasjonsallmenningen som utvider seg mot fjorden.

"Barcode"-bebyggelse i Bjørvika

01 november 2006


Statens hus, Bergen
Foto: Entra Eiendom
Bård Helland gått gatelangs i Bergen denne uken med fotoapparatet som stetoskop. Bergen Arkitektforening hadde tilkalt den utvandrede bergenseren som tidligere har vist seg å ha sine arkitekturmeningers mot. Hellands innvendinger mot det planlagte nybygget til Nasjonalmuseet på Tullinløkka i Oslo, resulterte i at noe helt annet vil bli bygd der.

Men nå er det Bergen det gjelder. De siste tiders nybygg i Bergen sentrum. Samtidsarkitekturen. Bård Helland er ikke begeistret.

Helland trekker spesielt frem tre nyere bygg i sentrum som han mener forteller noe om tingenes tilstand: Statens Hus i Kaigaten, Magnus Barfot kino i Neumannsgate og Bergens Tidende i Krinkelkroken.

- De tre byggene har til felles at de alle formidler veldig mye forskjellig på en gang. Ulike stilarter er sauset sammen til en underlig mikstur. Disse byggene er ganske representative for den bergenske arkitektoniske tilstanden vi nå ser i sentrum, sier arkitekten.

- Formforvirret og selvopptatt - bt.no

- Formforvirret og selvopptatt

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism