Meningsløse fordeler til elbil skriver Ove Bengt Berg på nrk.no/ytring. Han argumenterer mot at
støtten til elbiler må opprettholdes, og innlegget vekker betydelig debatt.
Bilismen er et betydelig miljøproblem, skriver Berg. Produksjon, vanlig bruk, og vedlikehold og vask av bil krever også betydelige miljøressurser. Veger krever enorme arealer i byer og tettsteder, og områdene der biltrafikken samles fører til luftforurensing på grunn av eksos og vegstøv og til støyplager.
Det er lett å være enig i dette, men troen på at det skal finnes andre transportformer i overskuelig fremtid høres vel optimistisk ut. Jeg skjønner heller ikke helt at elbilen skal bli skyteskive. Elbileierne subsidieres riktignok kraftig, og gis forrang i trafikken. Berg skriver at elbil-satsinga som et miljøtiltak er
dyr, meningsløst, og satsinga på den er miljøskadelig.
Elbiler er vel fremdeles noe vi må regne for å være en relativt ny teknologi med et forbedringspotensiale (joda, jeg er klar over at en rekke av de første bilene var elbiler), både når det gjelder batteriteknologi og bildenes utforming. Spørsmålet vi må stille oss er hvilken teknologi vi ønsker å ta inn i fremtiden: el eller olje?
Tesla S er lett å kritisere, siden denne luksusbilen åpenbart ikke er særlig bærekraftig. Men det gir ikke mening å innrette et avgiftssystem etter en bil. Gode alternativer finnes, dog med helt andre kjørelengder enn Teslaen:
Volkswagen eUP,
BMW i3, og etter hvert enda mer kompakte kjøretøy, som
Renault Twitsy. Realistisk sett trenger vi kjøretøyer for korte distanser i byene - da er elbiler det beste alternativet.